Ő az én gyerekem, nem “kartoték-adat”

Ő az én gyerekem, nem “kartoték-adat”

Ő az én gyerekem, nem “kartoték-adat”

Tíz hét. Nagyjából ennyi lehet hátra az iskolaidőből, és látom a gyerekeimen, hogy az erőtartalékaik igencsak fogyatkozóban vannak. Különösen a lányomé, aki a nyolcadik osztályt tapossa a közoktatásban, és túl a felvételi procedúrán, írásbelin és szóbeliken, nem vágyik másra, mint néhány viktoriánus tematikájú regényre, pár tortillára, az új Billie Eilish-albumra és arra, hogy a tanárok nyugton hagyják.

Billie Eilish most izgalmasabbnak tűnik 

Pedig az év vége, az összegzés és lezárás helyett többnyire a totális pánik és kapkodás időszakává válik.

Az eminensek

Akik egész tanévben húzták az igát, kiválóan teljesítettek – így különösebb problémát nem okoztak -, azokat azzal hergelik, hogy miért nem vesznek részt újabb és újabb tanulmányi versenyeken. Esetleg azért válnak céltáblává, mert egy-egy szolidabb (jó) osztályzatot is megengednek maguknak így, az év vége közeledtével. Ez a fajta lazítás pedig már-már skandalum egy-egy tanár szemében!

Kifáradva (Kép: pexels.com)

Az meg igazából senkit nem érdekel, hogy ez a gyerek 9-10 órányi alvás mellett is olyan fáradt, hogy Örkény Egypercese (Hogylétemről) konkrét valósággá vált már idehaza:

– Jó napot.

– Jó napot.

– Hogy van?

– Köszönöm, jól.

– És az egészsége hogy szolgál?

– Nincs okom panaszra.

– De minek húzza azt a kötelet maga után?

– Kötelet? – kérdeztem hátrapillantva. – Azok a beleim.

Szóval, így állunk mi jelenleg. Dőlnek a dolgozatok orrba-szájba, és minden tanár azon sopánkodik, hogy le vannak maradva a gyerekek, és senkinek nincs jegye. Könyörgöm, eddig mégis mi a fenét csináltak a suliban? És mihez képest vannak lemaradva? A gyerek maga mondja, hogy ahhoz, hogy készségesen betöltse a tölcsérrel a fejébe a sok marhaságot, másnap ki is kell engednie belőle egy keveset. 

Menekülőben (A kép a szerző tulajdona)

Akiknek nem megy. Vagy nem úgy megy…

És aztán ott vannak, akik meg “ellébecolták” az évet, esetleg kevesebb energiát fektettek a tanulmányaikba, és nem sikerült begyalulni őket a derékszögű háromszögbe. Vagy éppen bizonyos tantárgyak kevéssé kötik le őket, mert nem értik, nem szeretik, mert halálosan unalmas a tanóra, és a pedagógus a 30 évvel ezelőtti óravázlattal igyekszik órát tartani 2019-ben. Ezek a gyerekek tulajdonképp egész éves egrecírozásra számíthatnak, év végén némi turbófokozatra kapcsolva.

Én például halálos félelemben töltöttem a középiskolai matekórákat, cserébe pedig mindig pellengérre voltam állítva amiatt, hogy jobban feküdtek a regények és az irodalomtörténet, mint a függvények. Matektanárom, aki egy régi vágású, gyilkos pillantású – ámbátor kétségtelenül nagy tudású szakember volt -, minden egyes elégtelen dolgozatom után fontosnak érezte, hogy felállítson az osztályban, és tudomásomra hozza, milyen apokaliptikus víziókkal terhes jövőt képzel el nekem. Keményen alázott az osztály előtt.

A matek könyvek hiányoznak manapság is a polcomról (A kép a szerző tulajdona)

Így aztán négy évnyi nagyon kemény munkámba került, hogy bebizonyítsam, képes vagyok a maximumot kihozni magamból, és ötösre érettségiztem matekból. De a mai napig összerándul a gyomom, ha bevillan a kép, amint a volt matektanárom naplót magasba tartva belép az osztályterembe. 42 éves múltam, és minden iskolai álmomban matekból érettségizek.

Hogy beszéltem-e róla a szüleimnek? Nem igen. Helyette maradt a folyamatos szorongás, hasmenés, rosszullétek, nem alvás.

Srácok, ingoványos talajra tévedtetek!

Majd a képedre fagy a vigyor, fiam!

Amikor az iskolai zaklatásról van szó, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy csak gyerek-gyerek relációban létezik ez a jelenség. Pedig diákként és tanárként is azt tapasztaltam, hogy sajnos a pedagógusok szinte észrevétlenül és kifinomult módszerekkel űzik a zaklatást. És sokszor nem is tudják. Nekünk pedig gyakran csak felnőttként esik le a tantusz, hogy mi minden történt velük az iskolai éveink alatt.

Telik az idő a tanórán (Kép: pexels.com)

Félreértés ne essék! Egy pedagógus a legjobb motivátor kell, hogy legyen. A  motivációhoz kiválasztott módszerek közé azonban sem a megalázás, sem a gyereken való átgázolás, sem a lelki terror nem tartozhat bele.

A zaklatás egyik fő alappillére a felek közti a hatalombeli különbség. Lássuk be, ezen a téren igencsak nagy előnye van a tanároknak.

Hétfőn a Reggeli Feles című műsorunkban az iskolai zaklatásról beszélgettünk PcDragon-nal. Hallgassátok meg, ő milyen iskolai élményét osztotta meg a témával kapcsolatban:

Már csak 10 hét és végre lesz egy kis kiszállási lehetőség.  Aztán szeptembertől újra fel lehet ülni. Csak sajnos ugyanarra a vonatra.

Szerintem ezek is érdekelhetnek

Facebook Comments