A napokban a C-vitamin döbbentett rá megint arra, hogy mennyire jó lenne, ha a gyerekek tényleg egy olyan közegben tanulhatnának, amiben összeérnek a világ dolgai, amiben értelmet és kapcsolódást nyer minden információ, amit nyolc év alatt a fejükbe akarnak gyömöszölni.
Soha nem értettem, hogy lehet olyan hülyén összerakni a tananyagot, hogy időben és térben is fényévekre tanulnak olyan dolgokat, amelyek összetartoznak. Példának okáért a romantika irodalmát, a korszak történelmi eséményeit, festészetét és szobrászatát apró miszlikbe vágjuk, és szétszórjuk a tankönyvekben és tanórákon a kis darabokat, amelyek soha nem állnak össze koherens egésszé. Olyan logikátlan és hülye dolog.
Miért nem lehet rendszerben tanítani? Miért olyan elképzelhetetlen, hogy fogják magukat az okos tankönyvírók, az egyes tudomány területek képviselői, és kidolgoznak egy olyan keretet, amiben okosan és értelemszerűen kapcsolódnak egymáshoz a tananyag elemei?
De hogy jön ide a C-vitamin? Máris mesélem.
A héten a C betűhöz érkeztünk a fiammal. A betűtanulás során mindig összegyűjtünk olyan szavakat, amelyeket ismer, és az adott betűt is tartalmazzák. Aztán kivágjuk hozzá a tanult betűt, és készítünk egy rajzot is az adott szóhoz. Most a legnagyobb meglepetésemre a C betűs szavak közé elsőként a C-vitamin szót kérte, hogy írjuk le.
Nem vagyok vitaminmániás anyuka, de tény, hogy télen kétféle vitamint szednek a gyerekeim: C- és D-vitamint. Naná, hogy előkerült a vitamin doboza, amiről el is készült a kép. Aztán szóba került, hogy régen miért kaptak skorbutot a tengerészek, és mivel hónapok óta izgalomban tartja a gyerkőcöt a hajók világa, így azonnal kapcsoltuk is a tudást. A nagy földrajzi felfedezések korában ez a betegség komplett hajós legénységeket vitt el. Vasco da Gama 1499-es indiai útján legénységének csaknem felét, Magellán pedig több mint felét vesztette el legénységének e hiánybetegség miatt. (Bevallom, ennek kapcsán én is csak most tudtam meg, hogy a C-vitamin aszkorbinsav elnevezése az a- fosztóképző és scorbuticus (=skorbut) szóból származik).
Elárultam neki, hogy egy híres magyar tudós, Szentgyörgyi Albert mutatta ki elsőként a C-vitamint, és elolvastuk, hogy lett a nem szeretett paprikából Nobel-díjas felfedezés. Állítólag Szentgyörgyi nem igen szívlelte ezt a zöldséget, amit a felesége a tízóraija mellé csomagolt mindig, ezért ahelyett, hogy elfogyasztotta volna, vizsgálni kezdte és egy nagyon értékes anyagra bukkant.
Végül összeszedtük, hogy mely zöldségek, gyümölcsök tartalmaznak rengeteg C-vitamint. Mivel volt itthon citrom, csipkebogyó és homoktövisvelő is, így ezekről is beszélgettünk egy kicsit.
Így lett a C-vitaminból egy sor hasznos és életreszóló tudásanyag. Mindezt úgy, hogy nem tanítok sem biológiát, sem kémiát, sem történelmet, és tanítói végzettségem sincs. Egyszerűen adta magát a téma.
Most arra gondolok, de jó lenne, ha ez a közoktatásban is maradéktalanul működhetne, és nem csak egy-két tanár kreativitása, lelkesedése pattinthatna imitt-amott egy-egy szikrát. Mert egyelőre egyhelyben toporgunk.
UPDATE: 2019 júliusában olyan közoktatási törvénymódosítást fogadtak el, amely megszünteti a magántanulóság és tanulócsoportok lehetőségét. Emellett nagyon drasztikusan korlátozza a szülők jogait gyermekeik oktatást tekintve.
A nemrégiben elfogadott közoktatási törvény módosítása alapvetően rengeti meg a magyar oktatásügyet és -bár még nem tudsz róla -, de téged is érint kőkeményen.
Ha nem hallottatok még róla, akkor röviden összefoglalom nektek:
- Levitték 4 évre a kötelező óvodai belépés korhatárát. Vagyis, hiába szeretnéd a család körében tartani a gyermekedet, nem teheted meg.
- Aki betöltötte a 6. életévét, azonnal húzhat a suliba. Szülőként ebbe SEMMI beleszólásod nem lesz. Az óvodapedagógusotoknak SEMMI beleszólása nem lesz. Az ovi utolsó éve iskolaelőkészítő lesz!
- Megszűnik a magántanulóság intézménye, Ez kb. 10 e gyereket érint. Itt nemcsak a sportolók, külföldön élők, művészi tevékenységet végzők vannak ám. Hanem olyan gyerekek, akiket kidobott a közoktatás, mert annyira “problémásak” voltak, hogy nem tudtak velük mit kezdeni. Így -mintegy presszionálva voltak szülők és gyerekek, hogy jobb híján erre mozduljanak. És itt nem csak magatartás-és tanulászavaros gyerekről beszélünk, hanem a halmozottan hátrányos, autista, SNI-vel és egyéb komoly problémákkal küzdő tanulók. Ők nem kaptak semmiféle szakszerű segítséget, integrálást. Most kötelező lesz visszaülniük az iskolapadba.
- Mindez mikor? 2019. szeptember 2-án!!!! Vajon 1.5 hónap alatt varázsütésszerűen előkerülnek szakemberek, gyógypedagógusok, még több tanár, aki fogadja ezt a gyereksereget? (a kérdés költői…)
- Az igazgatók választásába ezentúl semmi beleszólása nem lesz a tanári karnak, diák önkormányzatnak.
- Beszántják a magántanuló csoportokat és alternatív iskolákat (pl. Waldorf), mert MINDEN oktatási intézménynek igazodni kell gyakorlatilag a NAT-hoz, ezáltal nem lesz választási lehetőség, másként gondolkodás, szabad iskolaválasztás
Ha érdekelnek a részletek, itt tudsz tájékozódni [KATTINTS!]