Ne vígy engem kísértésbe, odatalálok magam is!

Ne vígy engem kísértésbe, odatalálok magam is!

Ne vígy engem kísértésbe, odatalálok magam is!

Általános iskola 7. és 8. osztályában (a rendszerváltás környékén járunk) már-már forradalmi pofátlanságnak számított, hogy külön tanórákon igyekeztek felvilágosítani bennünket. Valami stencilezett rettenetből okított bennünket a tesitanárunk, és olyan filmekből próbáltunk szex-edukálódni, mint a Dirty Dancing és A kék lagúna; de mégis nagyon élveztük, hogy komoly témákról esik szó és halálosan komolyan veszik minden kérdésünket.

Az iskolai szexuális felvilágosítással kapcsolatos gondolataimat egyébként két mondatban össze tudnám foglalni, hiszen többnyire e két mondat köré épül a tematika évtizedek óta:

– Hogy ne legyél terhes?

– Miként kerüld el a nemi betegségeket?

Pedig lássuk be, a szimpla testi funkciók ismertetése és a lehetséges vészforgatókönyvek bemutatása mellett jóval többről kellene, hogy szóljon egy tizenéves felvilágosítása.

Beszéljünk például arról, hogy ismerhetik meg még jobban a testük és a másik testének a működését!

Vagy beszéljünk arról, hogy a fogamzásgátlás nem azt jelenti, hogy “Jól van, drágám, bekapsz egy gyógyszert, hiszen neked egyszerűbb”!

És beszéljünk a pornó kultúrájáról is! Ne csináljunk úgy, mintha nem tudnánk, hogy ők bizony már képben vannak itt is.

Persze adódik a kérdés, hogy ki vezesse be a gyerekeinket erre az ingoványosnak tűnő területre. A szülők többsége talán egyetért velem abban, hogy ez a mi feladatunk, mégis van bennünk némi hárítás az iskola felé ez ügyben. És mit lép az iskola? Vagy az osztályfőnök vagy a védőnő kapja meg ezt a nem túl hálás feladatot, amit gyakran a kollektív pironkodás leng körbe vagy össznépi kínos röhögésbe fullad. Van ennek értelme így?

Ideálisabb esetben a témában jártas, kellően nyitott külső szakemberek, civil szervezetek veszik át ezt a feladatot az iskolától, de ki az, akit be lehet engedni erre a területre?

Kell-e szabályozni ezt a kérdést? Lehet mindenről (is) beszélni?

Dúró Dóra szerint kézi vezérlés alá kell vonni azt a területet is az oktatási intézményekben. A Mi Hazánk Mozgalom ugyanis komoly aggodalomba esett amiatt, hogy ha az iskola falain beül elhangzik például a homoszexuális kifejezés, az tömegesen viszi rosszba a fiainkat és lányainkat. Mert hiszen tudjátok, hogy van ez…Mint a középkori pestis. Elég ha rád lehelik a szót, vagy a szemed elé kerül a téma, és máris belekerülsz a nyavalyába.

Emlékszem, hajdanán volt olyan szexuális felvilágosító kampány, amikor a brossúra mellé óvszer is járt. Nos, a gondos tanerő gyorsan eltávolította az óvszereket, nehogy illetlen gondolatok szülessenek a fiatalok fejében. Na, ja. Mert amúgy óvszer nélkül eszükbe nem jutna csinálni.

Szóval, dugjuk csak a fejünket a homokba, hallgassunk mélyen, mert a gyerekeink amúgy is süketek, vakok és szeretik, ha hülyének is nézzük őket. Az etika tankönyvben meg nyomassuk tovább a mesevilágot az ideális családról a gyerekeknek, ahol “Papa, mama, gyerekek, csupaszív szeretet” van, ahol senkinek nem váltak el a szülei, mindenkinek van tisztes nagymamája és nagypapája, és ahol vasárnaponként templomba járunk valamennyien (a példák nem légből kapottak, az első osztályos gyerekem tankönyvéből szemezgettem).

Ezen a héten az iskolai felvilágosításról beszélgettünk veletek a Twitch-en. Nézzétek meg, mit gondolunk még a témáról, és mit szóltak a nézőink Dúró Dóra javaslatához!

Facebook Comments