A Body shaming (testszégyenítés) a másik ember testalkatának (testsúlyának, kinézetének) kritizálását, testi tulajdonságai, fogyatékossága miatti megszégyenítését jelenti. A szülés utáni testsúly, a narancsbőr, a férfiak kopaszodása épp úgy lehet a testszégyenítés célpontja, mint a mellméret vagy izomzat kritizálása.
Nem véletlen tehát, hogy ha olyan kiemelt hirdetést akarsz létrehozni a Facebookon, amely a kövérséggel kapcsolatos, akkor igencsak a körmödre fognak nézni.
A 21. századi nyugati civilizációkban a testszégyenítés leggyakoribb formája ugyanis a kövér embereket érinti leginkább, vagyis a súlyfelesleggel kapcsolatos. Kövérnek lenni manapság egyértelműen stigmatizált dolog. A kövér ember igénytelen, lusta, ráadásul akaratgyengeségről tesz tanúbizonyságot. A kövér ember hátránnyal indul a munkaerőpiacon, a párkapcsolataiban, de egy egyszerű légi utazás is kellemetlen helyzetbe hozhatja. Mivel a súlyfelesleget nehéz eltitkolni, így az érintettek számos atrocitásnak vannak kitéve.
Persze ez sokiáig nem így volt. Naomi Wolf A szépség kultusza című könyvében írja, hogy a 15-17. századig a nagy, érett hasak, a 19. század elején pedig a pufók arcok és vállak hódítottak, míg a 20 század elejére a vastag combok, gödröcskés fenekek jelentették a követendő szépségideált.
Az 1920-as évektől aztán a gömbölydedséget a lineáris alak váltotta fel, amit csak az 50-es években tört meg egy rövid időre a természetes teltség elfogadása. Twiggy 1965-ös megjelenése aztán egyértelmű jelzése volt a nők reprodukciós kényszer alóli felszabadulásának.
Wolf könyvében részletesen taglalja, hogy azóta a legtöbb amerika nő nem tehet mást mint, hogy kényszeresen fogyókúrázik.
Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy időközben az elhízás mégiscsak világjárvánnyá vált, a lakosság egyre nagyobb része rendelkezik súlyfelesleggel. A súlyfelesleg pedig számtalan betegség, többek között a daganatos betegségek kialakulásáért felelős!
A Cancer Research UK kampánya épp erre szerette volna felhívni a figyelmet egy rejtvény formájában korábban. Az általuk feltett találós kérdés (Mi lehet az, ami a dohányzás után a 2. leggyakoribb oka a ráknak?) egy hétbetűs szóra kereste a választ, ami az obesity (vagyis elhízottság volt).
Óriási balhé lett a dologból, és a közösségi médiában azonnal testszégyenítést kiáltottak mindenütt, és azzal vádolták a szervezetet, hogy megalázta a kövér embereket.
A kampány mellett kardoskodók viszont azzal érveltek, hogyha a dohányosok és alkoholisták figyelmét újra és újra felhívják egészségrombolásukra, akkor az elhízást és azok okait, miért ne lehetne ugyanúgy szóvá tenni? Szerintük a kövér emberek pont emiatt kényelmesen beleszoknak egészségtelen állapotukba, és soha nem fognak változtatni (például tudatosabban táplálkozni) hiszen minden figyelmeztetést testszégyenítésnek fognak venni.
Maga a kampányt elindító szervezet azzal védekezett, hogy esze ágában sem volt a kövéreket megbántani, ugyanakkor hirdetésükkel szeretnék felhívni az emberek figyelmét a rák és az elhízás közötti kapcsolatra. Az International Agency for Research on Cancer hivatalos jelentése szerint az elhízottság akár 13-féle ráktípus kialakulásában jétszhat szerpet (pl. hasnyálmirigy-, a vastagbél-, a petefészek- vagy a pajzsmirigyrák). A kampány e jelentés hatására indult útjára.
Ti mit gondoltok erről? Valóban óvatosabban kellene ezt a kérdést megközelíteni?